۱۳۸۷/۰۴/۰۱

خبري از احسان در نانگاپاربات

در پي تماس تلفني ( امروز ظهر اول تير 87 ) كه با احسان داشتم . تيم در بيس كمپ نانگاپاربات مستقر شده و از فردا تلاش خود را براي صعود به كمپ 1 آغاز مي كنند . براي احسان و هم تيمي هايش صعودي با شكوه راآرزو دارم .جهت اطلاع از اخبار اين صعود به سايت زير مراجعه كنيد :

۱۳۸۷/۰۳/۲۴

نانگا پاربات در انتظار احسان

احسان پرتوي نيا با بدرقه پرشور و گرم همنوردان خود در فرودگاه امام عازم نانگاپاربات شد .
با آرزوي موفقيت براي احسان و ساير اعضا تيم صعود .

پيمايش خط الراس كندوان به علم كوه از مسير خرسان ها

گزارش : ثروتيان
با توجه به برنامه ريزي قبلي به اتفاق سه نفر از كوهنوردان گروه برنامه خود را در روز 15 خرداد ساعت 4 صبح از كرج آغاز كرديم .
روز اول : با وجود شلوغي جاده چالوس در ساعت 8 صبح به گردنه كندوان ( مسير انحرافي تونل كندوان ) رسيده و حركت خود را از اول گردنه به جهت غرب آغاز كرديم . طي اين روز بعد از صعود قلل کندوان وعبور از گردنه آزادبر و قله سردرود پس از طي 27 كيلومتر در ساعت 20:30 پس از قله سرد رود بر روي يال كمپ خود را زده و پس از تهيه آب از برف هاي زير قله استراحت مي كنيم .
روز دوم : بعد از جمع كردن چادر و صرف صبحانه ساعت 7 صبح حركت خود را به سمت قله ماسه چال شروع مي كنيم . در اين روز پس از رد شدن از چند قله فرعي و گذشتن از گردنه اي با ارتفاع پايين حدود 3000 متر و پشت سر گذاشتن دامنه قله گچ بزرگ به صعود خود از شيب بسيار تند قله ماسه چال ادامه داده و در نهايت در يك هواي آفتابي (ولي در زير پايمان در سمت شمال كليه دره ها با ابر پوشيده شده اند ) در ساعت 16:30 به قله ماسه چال( 4200 متر ) مي رسيم . از قله به طرف گردنه سیاه لیز حركت كرده و در گردنه وسيع و دشت مانند آن كمپ خود را در ارتفاع 3850 متري بر پا مي كنيم . اين گردنه مسير راهپيمايي از روستاي ناريان در طالقان به دره زيباي الیت - دلیر و روستاي دلير در جاده چالوس مي باشد . براي تهيه آب مجبور مي شويم آبهاي يخ زده برفچالها را ذوب كرده و پس از صاف كردن آن با پارچه !! مصرف كنيم . مسافت طي شده در اين روز حدود 20 كيلومتر بود . روز سوم : در يك هواي عالي بهاري پس از روي دوش گذاشتن كوله ها مسير خود را به طرف قله آلانه سر آغاز مي كنيم . پس از صعود قلل سياه ليز ( 3975 متر ) و آلانه سر ( 4050 متر ) و قلل تيغه اي تخت خرس ( 4000متر ) و خرس چر( 4017 متر ) به گردنه لشكرك مي رسيم . استراحت كوچكي كرده و قله لشکرک کوچک ( 4184 متر ) را نيز پشت سر مي گذاريم . در حين صعود به قله لشكرك بزرگ در طول مسير شن اسكي چاله هايي براي جمع آوري آّب جهت شستشو و آشاميدن درست كرده و از آنها استفاده مي كنيم . پس از صعود قله لشكرك بزرگ ( 4250 متر ) و رد شدن از گردنه هزارچم ( 4110 متر ) در ساعت 20 به جانپناه گردونه کوه (4310 متر ) رسيده و پس از تهيه و صرف شام به علت خستگي زياد وجهت آمادگي بيشتر براي صعود فردا به خواب مي رويم .
روز چهارم : صبح زود پس از بستن كوله ها در يك هواي نيمه ابري كه توام با باد شديدي است در ساعت 7 صبح قله گردونه كوه ( 4402 متر ) را صعود مي كنيم . از گردونه كوه به طرف برج منارهحركت كرده كه در بين مسير به علت بارش ناگهاني برف و رعد و برق هاي شديد به اجبار سرعت خود را كاهش مي دهيم . در يك هواي نيمه ابري و سرد برج سنگي مناره ( 4378 متر ) صعود مي شود . پس از فرود 100 متري به طرف دره زيباي سه هزار از يك شكاف برفي و يخ زده , مناره را نيز پشت سر گذاشته و در ساعت 10 قله سنگی ستاره (4240 متر ) را هم پشت سر مي گذاريم . شيب بسيار تند خرسان جنوبی را در شرايط بد هوايي صعود كرده و در ساعت 10:45 قدم به قله پر ابهت خرسان جنوبي ( 4659 متر ) مي گذاريم .

چشم انداز قله گردونه كوه

شكاف زير برج مناره

مناظر روبرو واقعا با ابهت و نفس گير هستند . در طرف روبرو قله تيغه اي و كاملا ريزشي ویرانه کوه و خرسان میانی و در سمت چپ دره سرسبز و زيباي سه هزار وسوسه كننده است . بايد انتخاب كنيم . پس از مشورت تصميم گرفته مي شود : عبور از تيغه ها و رسيدن به خرسان شمالي . قله ويرانه كوه را از زير تيغه هاي سمت چپ غربي عبور كرده و به ريزشي هاي وحشتناك خرسان مياني مي رسيم . راه برگشت نيست و بايد رد شد . 30 متر تيغه هاي ريزشي را به صورت خر سواري رد كرده و در سمت راست شكاف يخي را بصورت اريب به طرف دره حصار چال فرود مي آئيم و پس از تراورس 40 متري از صخره هاي كاملا ريزشي كه اصلا امكان ابزار گذاري و حمايت وجود ندارد خرسان مياني را رد كرده و از جبهه شرقي بصورت سلو و پس از تلاش طاقت فرسا از زير قله خرسان شمالي به سنگ چين قله مي رسيم . رسيدن به قله لحظه اي فراموش نشدني و باور نكردني است . ساعت 4 بعدازظهر بر روي قله خرسان شمالی( 4680 متر ) هستيم .

به طرف تيغه سنگي ستاره

ديواره زير خرسان مياني
قله خرسان شمالي
جانپناه خرسان

قله علم كوه

قله را به طرف جانپناه خرسان ترك كرده و از آنجا قله علم کوه را در يك غروب دل انگيز و سكوتي دلچسب صعود مي كنيم . متاسفانه به دليل نداشتن آنتن , ارتباط تلفني براي هماهنگي با رودبارك براي فرستادن ماشين امكان پذير نمي شود . از قله به طرف حصار چالسرازير مي شويم و در ساعت 20:30 در كنار درياچه كمپ خود را بر قرار مي كنيم .
فردا صبح زود به ناچار مسافت 25 كيلومتري را تا ونداربن پياده رفته و از آنجا با پاهايي خسته عازم پناهگاه رودبارک و بعد با ماشين عازم كرج مي شويم .
اعضا تيم : جاويد ثروتيان ( سرپرست ) _ اكبر جباري _ رضا مزروعي _ علي غفورزاده

۱۳۸۷/۰۳/۱۹

احسان پرتویی نیا این هفته در جلسه گروه ( براي صعود به قله نانگا پاربات ) از دوستان خود خداحافظی میکند.
به همین مناسبت سه شنبه 21 خرداد مراسمی با حضور دوستان در دفتر گروه برگزار می گردد.