۱۳۸۷/۰۱/۲۴

گزارش صعود به قله تفتان

گزارش از : اكبر جباري
روز چهار شنبه 7/1/1387با رسیدن به شهر زاهدان به سمت میدان فلسطین رفته و در اداره تربیت بدني با ارائه معرفي نامه
گروه مجوزاستفاده از پناهگاه قله تفتان وخوابگاه تربیت بدنی را دریافت کردیم ( با مراجعه به اداره تاکسیرانی وسیله نقلیه مورد نیا زرا می توان در اختیار گرفت ) . صبح در ساعت 3:40 به همراه ایمان اسماعیلی و امیراز دوستان کوهنورد زاهدانی و به همراه دو دستگاه سواری كرايه اي برنامه خود را آغاز کرده و مسیر 170 کیلومتری تا روستای تمندان را در مدت 2:40 دقیقه طی کردیم . (مسیر زاهدان به خاش 180 کیلومتر است که بعد از طی 135 کیلومتر؛ در سمت چپ مسیر روستای کوشه با تابلو مشخص شده است . ادامه جاده کوهستانی و آسفالت است که بعد ازطي مسافت 35 کیلومتر به روستای تمندان و در نهایت به اردوگاه دانش اموزی میرسد) . کنار اردوگاه دره گلها قرار دارد که در آن آب معدنی سفید رنگی جریان دارد. در ساعت 6:40 دقیقه در هواي صاف و مطبوع بهاری از مزارع روستا عبور کرده و در امتداد مسیر پاکوب آرام آرام وارد دره شدیم
هر چه جلوتر می رفتیم دره باریکتر می شد و در نهایت بعد از 40 دقیقه راهپیمایی به مکانی رسیدیم که پهنای دره 2 متر و ارتفاع دیواره خاكي آن 15 متر و اسم این مکان بند گلو بود . برای عبور؛ از چند سنگ کوتاه بالا رفته و در کنار دره مسیر را ادامه دادیم پس از 20 دقیقه روی یال سمت چپ دره به آرامي ارتفاع گرفته و با مشاهده پناهگاه به سمت آن تراورس کرده ودر ساعت 9:40 به پناهگاه رسیدیم . پناهگاه در 2 طبقه و با وسایل کامل می باشد که با نشان دادن نامه تربیت بدنی کلید ورود به آن را می توان گرفت
پس از استراحتی كوتاه در هوای ملایم بهاري در ارتفاع 3200متري ؛ مسیر را به سمت گردنه ادامه دادیم .شیب تند مسیر حرکت را کند کرده بود ولی با همت اعضای گروه در ساعت30: 12 ظهر همگی روی ماده کوه تفتان قرار گرفته و از دیدن حفره ای به قطر 2 متر که از آن گازگوگرد گرم فوران مي كرد متعجب شدیم. بعد از عکاسی از مناظر اطراف ؛ به سمت گردنه و صعود نر کوه حرکت کردیم و در ساعت 14 روی قله اصلي تفتان قرار گرفتیم .روی قله 2 کانتینر برای استراحت قرار دارد
از روی قله به سمت گردنه واز آنجا مسیر رفت را به سمت پایین ادامه داده و در ساعت 5:40 به اردوگاه دانش اموزی رسیدیم . با وسایل نقلیه که منتظر ما بودند خود را در ساعت 8:50 به خوابگاه تربیت بدنی رسانیده و شبی آرام را به امید فرداهایی بهتر سپری کردیم . با تشکر فراوان از دوستان کوهنوردمان که زحمات بسیاری کشیده و با راهنماییهای خود ما را سر افراز کردند و تشکر فراوان از آقای شهرکی مقدم که با الطاف خویش ما را شرمنده کردند
.اعضای تیم: اكبرجباري؛ علي اكرمي ؛ علي غفورزاده ؛ بهروز جهانگيري ؛ مجتبي عليزاده ؛ پرويزجباري.