۱۳۸۷/۰۴/۱۲

غار سراب در اطراف شهر كرد

گزارش از : عليرضا كيايي عضو خانه كوهنوردان كرج

نام غار: سراب
نوع غار : تالاری- آبی
موقعیت جغرافیایی غار : 8 کیلومتری جنوب غربی روستای باباحیدر
طول و عرض جغرافیا یی : N32 18.244 E50 24.460
استان چهارمحال و بختیاری - شهرستان فارسان - دهستان باباحیدر - روستاي اميدآباد
چگونگی دسترسی به غار :
شهرکرد به فارسان : 30 کیلومتر جاده آسفالته مناسب
فارسان به روستای باباحیدر : 13 کیلومتر جاده آسفالته مناسب
روستای باباحیدر به روستای امیدآباد : 5/7 کیلومتر تا انتهای روستا آسفالت
روستای امیدآباد تا ایستگاه پرورش ماهی انتهای جاده ماشین رو : 3 کیلومتر جاده خاکی ماشین رو با هر نوع اتومبیل
ایستگاه پرورش ماهی به دهانه غار سراب : 5/1 کیلومتر مسیر پیاده روی تقریبا مسطح با حدود 100 متر اختلاف ارتفاع از دهانه. در صورت تصمیم به استفاده از اتومبیلهای خطی می توانید با مراجعه به ترمینال آزادی شهرکرد واقع در خیابان دروازه فارسان از این امکان بهره مند شوید . قیمت ، مسیر و نوع اتومبیل به قرار زیر می باشد. شهرکرد - فارسان ، سواری نفری 8000 ریال و مینی بوس نفری 2750 ریال . شهرکرد - بابا حیدر ، سواری ندارد و مینی بوس نفری 3250 ریال . از روستای بابا حیدر تا پرورش ماهی (شیلات) که بعد از روستای امیدآباد می باشد باید از سواری دربست و یا آژانس استفاده نمایید که هزینه هر دستگاه اتومبیل 45000 الی 50000 ریال می باشد.مد نظر داشته باشید که به زبان محلی منطقه معمولا به پرورش ماهی شیلات می گویند. دقت کنید که قیمتها مربوط به سال 1387 شمسی می باشد.
تجهیزات مورد نیاز جهت بازدید غار: جهت بازدید کلیه گذرگاه ها و منافذ غار کلیه تجهیزات صعود و فرود غارنوردي مورد نیاز می باشد و برای کشف ادامه غار نیاز به قایقهای بادی کوچک و احتمالا تجهیزات غواصی مي باشد و جهت بازدید غیر فنی و تفریحی غار می توان با کمترین امکانات نظیر روشنایی و کمی مواد غذایی و البته احتیاط های لازم ،ا ز این طبیعت زیبا بهره مند شد.
مدت زمان لازم جهت بازدید : جهت بازدید کلیه گذرگاها و منافذ غار حداقل 5 ساعت زمان لازم است
عوامل تشکیل دهنده غار: در اثر نفوذ آب در طبقات آهکی
ابعاد دهانه : حدود 120 در 150 سانتيمتر
طول غار از دهانه : حدود 650 متر ( تا محدوده کشف شده غار)
عمق غار از دهانه : حدود 50 متر ( تا محدوده کشف شده غار)
ارتفاع دهانه غار از سطح دریا : حدود 2450 متر
دمای محیط غار : بیرون از آب حدود5/9 و داخل آب حدود 5/7 درجه سانتیگراد
جانوران داخل غار : خفاش - مارمولک و بعضی از انواع حشرات
تاریخ بازديد : 18/03/1387
زبان بومی منطقه : لري
سرپرست ومحقق وگزارشگربرنامه : عليرضا كيايي
اسامی اعضا تيم : كاوه محمدي - داريوش محمدي – رضا يدالهي – عليرضا كيايي
غار سراب در نزدیکی محلی به نام اميدآباد در اطراف شهر کرد واقع است. این غار که چند سالی بیش از کشف آن نمی گذرد نسبتا طویل می باشد و بازدید از آن نیاز به امکانات کوهنوردی و غار نوردی دارد و بهمین خاطر نیز وجهه بکر و وحشی خود را حفظ کرده است. این غار آبی دارای دو تالار بزرگ و مسیر های نسبتا صعب العبور است ولی تنوع مناظر عجیب و جالب آن به شدت بازدید کننده را محو خود می سازد گویی به دنیایی دیگر پا نهاده است .
ورودي غارسراب
ژئومرفلوژی و سیستم توسعه غار سراب: غار سراب در فاصله 8 کیلومتری جنوب غربی روستای باباحیدر از توابع شهرستان فارسان و در شمال شرقی کوه زرآب قرار دارد.غار سراب در آهکهای کرتاسه توسعه پیدا کرده که عمدتا رخساره آهکی و دولومیتی ژوراسیک و در بالای آن مارنهای زرد و قهوه ای رخنمود دارد.دهانه اصلی غار (طبقه دوم) حدود 50 متر بالا تر از چشمه سراب سمت چپ و در ارتفاع حدودا2450 متری قرار دارد و طول شناخته شده غار 650 متر می باشد که در قسمت اعظم طول دالان غار آب جریان دارد و در بعضی از نقاط با تجمعی از آب مواجه هستیم. غار دارای دو طبقه می باشد که بین 15 تا 25 متر اختلاف ارتفاع دارند.طبقه پایین قسمت اصلی غار را شامل می شود که ممکن است طول آن به کیلومترها برسد.جهت اصلی دالان غار شمال غرب تا غرب است .
ورود به يكي از چاه هاي غار
يكي از درياچه هاي غار سراب
الگوهای گذرگاهها در طبقه بالا و در طبقه پایین خطی سینوسی (Sinus Passage) می باشد.مقاطع عرضی گذرگاهها دركروكي ارائه شده اند.در طبقه بالاترین مقاطع تقریبا بیضوی شکل هستند و یا اینکه کف آن از رسوباتی پوشیده شده است که می توان اثر هیدروکیترا در دیواره ها و سقف به صورت لوله هایی طویل با قطر کم و مقطع دایره ای و همچنین اشکال انحلالی بازماندنی مشاهده نمود.در طبقه پایین غار هم اکنون آب جریان دارد به طوری که باعث ایجاد کانیونهایی در طول گذرگاهها شده است. از پدیده های دیگر غار یک گنبد فروشکست در طبقه بالاست که درکف آن بلوکهای سنگی بزرگی دیده می شود و غار نهشته ها نیز به طور پراکنده در هر دو طبقه وجود دارد که شامل استلاکتیتها (چکنده) ، استلاگمیتها (چکیده) ، ستونهای آهکی (Pillar) ، اشکال خوشه انگوری (Botryoided Form) و روانسنگها (Flow Stone) می باشد. نکته قابل توجه دیگر در مورد این غار وجود شن و ماسه های قرمز رنگ در اعماق غار می باشد . لازم به توضیح است که این غار به واسطه دارا بودن تشکیلات کارستیک فراوان از آبگذری فوق العاده ای برخوردار است.
كروكي غارسراب

۵ نظر:

ناشناس گفت...

برنامه عالی اجرا کردید.برای کشف ادامه آن برنامه ریزی کنید. جباری

ناشناس گفت...

خسته نباشی آقا کیوان.گزارش کاملی بود.

ناشناس گفت...

بد نيست *برنامه هاي اجرا شده هفته قبل* را به روز كنيد.2هفته از اين برنامه ها گذشته....

ناشناس گفت...

با تشكر از شما دوست عزيز
به روزرساني برنامه هاي اجرا شده ِ روزهاي سه شنبه بعد از جلسه گروه انجام خواهد شد

آرش شریفی گفت...

سلام و خسته نباشید.
من آرش شریفی هستم و در دانشگاه میامی آمریکا مشغول به تحصیل میباشم و در مورد غارهای ایران تحقیق میکنم. می خواستم خواهش کنم اگر امکان داشته باشه یک نسخه از کروکی غار سراب رو که تهیه کردید در مقیاس بزرگتر برام ارسال کنید. آدرس ایمیل من
arashgeo@rsmas.miami.edu
در ضمن اگر اطلاعاتی و یا مقاله ای از اینور آب احتیاج داشته باشید خوشحال میشم براتون تهیه کنم.

ارادتمند
آرش