۱۳۸۸/۰۶/۲۶

گزارش فرود از دره كمجل

گزارش از : اكبرجباري
زمان اجراي برنامه : 20 شهريور 88
بسیاری از کوهنوردان هر بار که از جاده چالوس و منطقه هزار چم عبور می کنند مجذوب دره ای می شوند که آبشارهای بلندش چشم نواز است.این دره را کمجل می نامند.بعد از سیاه بیشه و قبل از روستای ولی آباد معدنی وجود دارد که در ان سد سیاه بیشه را می سازند.کراکس مسیر عبور از نگهبانی این معدن است. (البته گاها ًبا خواهش ویا استفاده از روابط می توان عبور کرد) کمی جلوتر امامزاده ای قرار دارد که مسیر راه پیمایی از کنار آن آغاز می شود.
مسیری جنگلی با شیب ملایم که بعد از 2ساعت راه پیمایی به یک گردنه رسیده و پایین گردنه ابتدای دره کمجل آغاز می شود. (مسیر پاکوب است ودر طول مسیر یک چشمه آب دیده شد) .فرود از دره با حرکت در کنار آب آغازو در ابتدا سعی می شود تعداد آبشارها شمرده شود ولی رفته رفته خسته شده و آمار از دست می رود.آبشارها با طول کوتاه آغازمی شود که بعضی از آنها را می توان با دست به سنگ شدن فرود آمد.
آب دره کم است وفقط تا ساق پا خیس می شود مگر در آبشارهایی که هنگام فرود باید از زیر آب عبور کرد. فرود از 2 آبشار بلند،یکی 60متر با 2 کارگاه طبیعی در مسیر فرود و یکی 40 متر با یک کلاهک 3متری هیجان برانگیز است.
بعضی از آبشارها نیز دارای کار گاه مصنوعی هستند که از تیمهای قبل به یادگار مانده است.نکته جالب اینکه وقتی آخرین فرود را انجام م یدهید بعد از 50 متر پیاده روی به کنار جاده هزار چم و رستوران صخره می رسید.
در این برنامه تیم 11 نفره ما 9 ساعت داخل دره بوده و 30 فرود بلند و کوتاه را ثبت کرده اند. (همراه داشتن طناب 20-30 متری سرعت فرود را افزایش میدهد)
اعضا تیم: مجتبی ثقفی، امیر مقیمی ، رضا مزروعی ، رضا قدری، امیر وفایی نژاد،
ابوالفضل عظیمی ، علی غفورزاده ، پرويز جباري
مجتبی علیزاده ، اكبرجباري و مازیار