۱۳۸۸/۰۸/۱۶

آشنايي با قله هزاربند و مسيرهاي صعود به آن

قله هزار بند در كيلومتر 60 جاده كرج به چالوس با ارتفاع 3350 متر قرار دارد .قله صخره اي و باابهت هزار بند چنانچه از اسمش پيداست با ديواره ها و صخره هاي باشكوهش از كنار جاده چالوس پيداست .

راههاي دسترسي به قله هزار بند :

مسير جبهه شمالي هزاربند به دليل فني بودن و زيبايي خاصي كه دارد مورد توجه بسياري از كوه نوردان است . براي صعود به قله ازاين جبهه ، در كيلومتر 60 جاده كرج به چالوس قبل از رسيدن به روستاي نسا و گچسر در سمت چپ جاده كنار روستاي حسنك در قراردارد . پس از رسيدن به روستا و پارك ماشين در اول روستا به طرف غرب و در خلاف رودخانه حركت مي كنيم . در انتهاي روستا ودر ابتداي مسير امامزاده ي روستا قرار گرفته كه مكان مناسبي براي آماده شدن جهت صعود است . از چشمه كنار منبع آب روستا كه آشاميدني است ، آب مورد نياز را برداشته و از سمت چپ رودخانه از مسير راه مالرو حركت مي كنيم .

پس ازگذشت يك ساعت پياده روي و پشت سرگذاشتن باغهاي روستا و قبل از رسيدن به تنگه و ديواره هاي بلند ، از شيب تند سمت چپ به طرف قله كه قسمتي از آن پيداست به راه خود ادامه مي دهيم . بعد از شيب تند به منطقه نسبتا مسطحي رسيده كه مسير را مايل به سمت چپ ادامه داده و به اوايل يكي از يال ها مي رسيم . در مسير يال در چندين جا مسيرهاي سنگي را پشت سر مي گذاريم و پس از يك ساعت به چند درخت اورس بزرگ رسيده ، تراورسي را به سمت راست خواهيم داشت .

از اينجا به بعد بيشتر مسير درگيري با سنگ است كه پس از رد كردن دهليز طولاني و پرشيبي ( براي صعوداين دهليز در زمستان احتياج به نصب طناب ثابت دارد ) مسير به سمت چپ پيچيده و از روي يال سنگي و بعد از چندين بار فراز و نشيبي تند و سخت تا قله ادامه مي يابد . به علت حجم زياد برف درزمستان و بهمني بودن مسير صعود قله نياز به مطالعه و دقت بيشتر دارد .يك تيم از خانه كوه نوردان كرج در سال 78 موفق به صعود زمستاني اين جبهه گرديد .

مسير جبهه جنوبي : براي صعود قله ازاين جبهه بايد قبل از رسيدن به روستاي حسنك در از جاده سمت چپ به طرف روستاي همه جا مي رويم . اين روستا در پايين قله قرار گرفته و صعود قله از اين جبهه به علت ديواره اي بودن و در بعضي نقاط ريزشي بودن، احتياج به صرف وقت بيشتر و حمايت هاي لازم را دارد . پس از گذشتن از روستا مسير مالرو سمت راست رودخانه را به طرف غرب ادامه داده و بعد از 2 ساعت پياده روي و پشت سر گذاشتن باغ ها به زير ديواره ها مي رسيم . پس از صعود از چندين ديواره كوتاه مي توان از كنار شن اسكي پرشيب وطولاني پس از صرف 3 ساعت زمان خود را به قله رساند .

مسير جبهه غربي : براي صعود اين جبهه بايد به گردنه قله كرچان و هزاربند رسيد . براي رسيدن به گردنه هم مي توان از روستاي حسنك در و از مسير دره جبهه شمالي خود را با صرف 3 ساعت زمان به آنجا رساند ( در زمستان به علت بهمني بودن مسير قابل صعود نيست ) و هم مي توان از روستاي كياسر در جاده چالوس پس از صرف 3ساعت زمان خود را به گردنه رساند . از گردنه به بعد يال اصلي قله مانند برج بلندي قرارگرفته كه براي صعود قله از اين مسير احتياج به طناب ولوازم فني صعود است كه مي توان با صرف 3 الي 4 ساعت قله را صعود كرد . صعود اين يال در زمستان از برنامه هاي سنگين خواهد بود .

مسير جبهه شرقي : از مسيرهاي راحت براي دسترسي به قله است كه مي توان از روستاي حسنك در قله را صعود كرد .

۳ نظر:

ناشناس گفت...

بسیار عالی بود.گزارشی کامل و دقیق.اکبر

Reza.Zarei گفت...

بدون شك يكي از جذابترين كوههاي البرز هزاربنده.
اين كوه با همين ارتفاع گويي بخشي جدا مانده از كوههاي آلپه كه در اين گوشه از كوههاي ما سر برآورده.
صعودهاي اين كوه حتي از جبهه غير فني جنوبيش با ارزشه.
گزارش جالبي بود
موفق باشيد
زارعي

بهروز گفت...

گزارش بسیار کامل وجامعی بود. ممنون از زحمات شما.