۱۳۸۹/۰۳/۱۸

گزارش از مجتبی علیزاده

زمان اجرا: 7-6/3/1389

مدت برنامه : 5/1 روز

قله کمان کوه به ارتفاع 4250 متر واقع در البرز مرکزی در مختصات 51° 28.202' E 36° 7.780'N واقع گرديده است.

دسترسي به منطقه: جاده كرج چالوس، روستای وارنگه رود، دره وارنگه رود در 80 کیلومتری جاده چالوس به ارتفاع 2470 متر و به مختصات 51° 21.976'E 36° 7.328'N این روستا بعد از منطقه نسا توسط یک جاده فرعی (سمت چپ) که به سمت دیزین می رود قابل دسترسی می باشد.

شرح برنامه : ساعت 16 بعد از ظهر از میدان کرج، ایستگاه گچسر به سمت روستای وارنگه رود به راه افتادیم و در ساعت 17:30 به روستا رسیدیم.

حرکت گروه از ابتدای دره از كنار ويلايي بزرگ در ساعت 18:10 شروع شد. مسیر حركت پاکوب مشخصی دارد، در ابتدا رودخانه در سمت چپ واقع شده و پس از عبور از روی پل فلزی در سمت راست قرار می گیرد.

مسیر پاکوب تا دره شیر کمر کاملا مشخص بوده و خود دره به وسیله چند درخت بيد در سمت چپ قابل تشخیص می باشد. در اين منطقه يك چشمه آب گوارا نيز وجود دارد. از رودخانه عبور نموده مسیر حرکت خود را از سمت راست دره ادامه می دهیم و پس از چند بار عبور از رودخانه و 3 ساعت کوه پیمایی در ساعت 21:10 به كلبه شکاربانی رسیدیم . ارتفاع شکاربانی حدود 3300 متر می باشد. از ابتدای مسیر تا محل شکاربانی پاکوب مشخص با شیب ملایم می باشد و چندين چشمه در بین راه وجود دارد. با خیالی آسوده از برپا نکردن چادر و سپری کردن شبي گرم در كلبه شكارباني ساعت 7 صبح بیدار شدیم و ساعت 8:30 حرکت خود را به سمت گردنه شروع کردیم.

ادامه مسیر از گردنه خرسلك تا گردنه سوتک با شیب ملایم و پاکوب مشخص در سمت چپ قرار داشته و داراي چند نهر برف آب است. ادامه مسیر تا يال کمان کوه در مسیر پاکوب تقریبا با همان مشخصات قبلی ادامه پیدا کرد. ساعت 9:15 به گردنه سوتک در ارتفاع 3620 رسیدیم. قله آزاد كوه ( شاهزاده كج گردن) در سمت چپ ما بسيار زيبا ديده مي شود.

بر روی گردنه باد نسبتا سرد و تندی داشتیم. بعد از کمی استراحت و اضافه نمودن لباس و تجهیزات مناسب حرکت به سمت قله را از مسير پاكوبي كه از سمت راست يال كمان كوه قرار دارد ادامه دادیم.

پس از کمی پیشروی در مسیر، پاکوب نامشخص می گردد. به خاطر حجم زیاد برف و درگيري با سنگ هاي يخ زده به سمت یال سنگی كه برف كمتري داشت حرکت می کنیم و در ساعت 12:30 در گيري با سنگ شروع مي شود و با احتياط و حمایت صعود از یال را شروع نموده و در ساعت 14:15 بعد از ظهر هفت نفر از اعضا گروه گام بر بلنداي قله می نهيم. قله داراي سنگ چين و پلاك فرسوده و شكسته شده اي بوده كه نوشته هايش به زحمت قابل خواندن است. مناظر اطراف بسيار ديدني است تمامي قلل مرتفع البرز مركزي به وضوح قابل رويت مي باشند.

پس از گرفتن چند عكس يادگاري و کمی استراحت در ساعت 14:45 بنا به تصميم سرپرست برنامه از يال برف گير بين قلل سرماهو و یخچال كه داراي حجم برف زيادي نيز بود با احتياط به سمت پایین حرکت نموده و در ساعت 16:30 به گردنه می رسیم و با توجه به کمی وقت با سرعت به سمت شکاربانی حرکت كرده و در ساعت 17:45 به محل شکاربانی می رسیم .

پس از 1 ساعت استراحت و جمع نمودن وسایل در ساعت 18:45 به سمت پایین حرکت کرده و در ساعت 20:15 به ابتدای روستا محل پارك ماشین ها می رسیم و به سمت كرج حركت نموده و در ساعت 22:30 شب به کرج رسیدیم.

اعضا تیم : زهره افقی ، لیلا بورتالاری ( سرپرست )