۱۳۸۹/۰۴/۰۳

موقعیت : کیلومتر 60 جاده چالوس ، دو راهی دیزین ، گردنه دیزین

ارتفاع قله : 4200 متر

زمان صعود : 28 خرداد 89

در ساعت 6صبح روز جمعه در تاریخ 28/3/1389 طبق برنامه ای از قبل تعیین شده 17 نفر از اعضای گروه خانه کوهنوردان ، کرج را به سمت دو راهی دیزین ترک کردیم . عده ای از اعضای گروه در حین حرکت مشغول لذت بردن ازمناظر اطراف و عده ای گرم صحبت کردن بودند. در ساعت 7:35 به دو راهی دیزین رسیدیم و پس از گذر از دو راهي ده وارنگه رود ، منطقه شکاربانی و ده ولایت رود که برای داشتن درختی 800 ساله مشهور است در ساعت 8:30 صبح به گردنه دیزین در ارتفاع 3200 متری رسیدیم. سپس مسیرمان را به سمت جاده خاکی که در سمت چپ جاده قرار داشت تغیر دادیم و تا ارتفاع 3300 متری پیش رفتیم. اینجا مبدا قله کلون بستک می باشد.

بلافاصله بعد از رسیدن گروه به آن نقطه دیگر برای صرف صبحانه تا ساعت 9:10 استفاده کردیم. درساعت 9:15 حرکت تیم به سمت قله آغاز شد مسیر کوهپیمایی سبک و در بعضی نقاط به صورت سنگلاخ بود. گروهای زیادی در منطقه دیده میشدند که یقیناً برای صعود قله به آنجا آمده بودند. مسیر پوشیده از گرز و کما بود و در برخی نقاط هم پونه دیده می شد که نشان از طبیعت زیبای آنجا داشت. با اینکه می دانستیم منطقه، حیواناتی نظیر کل ، بز ، گرگ و خرس دارد ولی در طول مسیر اثری از آنها به چشم نیامد.

بالاخره پس از 75 دقیقه کوهپیمایی در ارتفاع 3516 متری به نقطه ای سرسبز و هموار رسیدیم. با وجود وزش باد شدیدی که از غرب و شمال غرب می وزید هوا بسیار عالی بود. از آنجا قله های ناز ، کاهار ، هفت خوان ، کلاش ویا ، کرچان ، منار ، توچال ، سی چال ، سرک چال و گردنه زیبای لجنی از دور خودنمایی می کردند. گویی که هیچ انسانی قدم بر فراز آنها نگذاشته است.

. در ساعت 10:40 حرکت اصلی خود را به سمت قله آغاز نمودیم. در اواسط راه با گروهی به نام " پرستو " که از تهران آمده بودند، برخورد کردیم و به اتفاق همدیگر صعود خود را به سمت قله ادامه دادیم.

با وجود نفرات زیاد و سختی راه، تیم با نظمی خاص و ضرب آهنگی یکنواخت که گویی به آنها انرژی می داد حرکت می کردند. در آخر بعد از 1 ساعت صعود در مسیر سنگلاخی ، درساعت 11:35 قله 4200 متری کلون بستک را صعود كرديم .

در روی قله متوجه شوق همنوردانم شدم که مشغول لذت بردن از صعود خود و تهیه عکس یادگاری بودند. با همه اینها باز هم قله های کمان کوه ، خلنو ، آزاد کوه و هفت خوان جسورانه از دور خود نمایی می کردند. بعد از کمی استراحت در ساعت 12 قله را ترک کرده و به سمت پایین حرکت کردیم. پس از مدت 45 دقیقه راهپیمایی در ارتفاع 3700 متری استراحت کوتاهی کردیم تا کلیه اعضای تیم برسند. در ساعت1:10 حرکت خود را به سمت پایین ادامه دادیم و در ساعت 1:40 به محل استقرار ماشینها رسیدیم. بعد از صرف ناهار وکمی استراحت در ساعت 3 حرکت خود را به سمت کرج آغاز نمودیم. در ساعت 4:30 با جریمه کردن یکی از افراد گروه توسط سرپرست در منطقه آستارا ، به صرف بستنی دعوت شدیم.بالاخره برنامه صعود در ساعت 5:30 با رسیدن به کرج پایان یافت.

در آخر لازم به ذکر است که بدانیم کلون بستک به معنی " طلوع پرتو اول خورشید " می باشد. این نام بدان است که قله آن کوه در هنگام صبح ، اولین نقطه ای است که خورشید به آن می تابد