۱۳۸۷/۰۵/۰۹

ورود اعضاي تيم پيروزمند صعود نانكاپاربات به اسلام آباد

در روز یکشنبه 6/5 اعضای تیم فاتح نانگاپاربات به سلامت وارد شهر اسلام آباد شدند.
ایشان در طی دوره اقامت خویش در این شهر گواهی نامه صعود خویش به قله را دریافت خواهند کرد وضمن اقدامات لازم جهت دریافت بلیط پرواز به تهران از جاذبه های توریستی و اجتماعی پاکستان دیدار خواهند داشت.

۱۳۸۷/۰۵/۰۸

پرتلفات ترین کوه های دنیا

در دسامبر 2007 برخي نشريات و سايتها اقدام به درج آمار پرتلفات ترين كوههاي دنيا نمودند.
اين آمار كه تقريبا اقتباسي است از آمار صعودهاو تلفات قلل مختلف تا سال 2003، تنها مختص آن دسته از كوههايي است كه تعداد صعودهاي مشخصي در طي سال دارند و همه چيز با ثبت اسامي فاتحان قله و تلفات قله همراه است.
اين آمار تنها بر اساس نسبت فاتحان قله به كشته شده هاي آن منظور گرديده.همانگونه كه در ليست قلل پرتلفات مشاهده مي شود كوه كي دو بعنوان دشوارترين قله 8000 متري دنيا در رده چهارم و اورست مرتفعترين كوه دنيا دررده هفتم قرار دارد.
بديهي خطرناك بودن اين كوهها هيچگونه ارتباطي با درجه سختي آنها ندارد.در راس اين كوههاي خطرناك همچون دو دهه اخير نام آناپورنا قرار دارد. دهمين كوه مرتفع دنيا از لحاظ سختي نيز جزو دشوارترين قلل هيماليا به شمار مي آيد. اين كوه تا پايان قرن بيستم با 130 صعود و 53 كشته بعنوان خطرناكترين كوه جهان شناخته شده است. در واقع 41 درصد صعود ها، آمار تلفات كوه بوده كه قطعا آمار بالايي است.
نانگاپاربات يا كوه عريان كه غربي ترين كوه رشته كوه هيماليا به شمار مي آيد در مقابل 216 صعود 61 كشته را در خود به ثبت رسانده. يعني معادل 22 درصد فاتحان كوه آمار كشته شدها بوده است.كانچن چونگا كه از ديد نپاليها دشوارترين كوه اين كشور به شمار مي آيد نيز آماري برابر با نانگاپاربات را دارد. در واقع آمار تلفات اين كوه نيز حدود 22 درصد صعودها مي باشد.اما كوه اورست كه در اين رده بندي بعنوان هفتمين كوه خطرناك دنيا ثبت گرديده در مقابل بيش از 2000 صعود 179 كشته داشته و آمار 9.3 درصد تلفات براي آن به ثبت رسيده.
اما نكته جالب قرار داشتن نام كوههايي نظير كوه واشنگتن با بادهاي معروفش و فوجي ياما با تعدد صعودهاي آن است (ازحدود 2.5 ميليون صعود در سال براي قله فوجي ياما ياد مي شود، قرار گيري اين كوه در مدارهاي بالاي نيمكره شمالي و مجاورت با دريا كه منجر به وجود رطوبت دائمي است از عوامل سرما و طوفانهاي شديد اين كوه بوده و مقدس بودن كوه به همراه صعودهاي بيشمارش موجب تلفات سنگين آن شده است ).
ساير قلل اين ليست عبارتند از:
1 - آناپورنا 8091 متر
2 - نانگاپاربات 8126 متر
3 - سيولاگرانده 6345 متر
4 - كي دو 8611 متر
5 - كانچن چونگا 8586 متر
6 - ماترهورن 4478 متر
7- اورست 8850 متر
8 - كوه واشنگتن 1917 متر
9 - دنالي 619 4 متر
10 - فوجي ياما 3776 متر
يادآوري: اين آمار تنها حاكي از صعودها و تلفات اين قلل تا سال 2000 ميلادي مي باشد.
منبع:کوه قاف

۱۳۸۷/۰۴/۳۰

آخرين اخبار روز يكشنبه 30 تير

اعضاي تيم ساعت 20:30 دقيقه به وقت تهران در شرايط بسيار بد جوي همراه با بازش برف و ريزش سنگ و بهمن به بيس كمپ رسيدند.
اقدامات تيم امدادگر به علت خرابي هوا و احتمال شديد ريزش بهمن و سنگ متوقف شده است.
تمامي اعضا خانه كوهنوردان كرج براي سلامتي سامان دعا مي كنيم .

اخبار نانگا پاربات - يكشنبه

بروس و يك باربر ارتفاع خودشان را به پاي ديواره ي كين شوفر رسانده اند و به اعضاي تيم براي بيرون كشيدن طناب ها از زير يخچال كمك مي كنند
در حال حاضر همه ي افراد تيم تا كمپ 1 يك ساعت راه دارند.ميرغني و چند باربر ارتفاع براي استقبال از تيم به كمپ 1 رفته اند و سوپ و آب ولرم آماده كرده اند.
اعضاي تيم بعد از استراحت و توقف در كمپ 1 به بيس كمپ خواهند آمد.با آمدن تيم امداد براي نجات سامان، روحيه ي افراد تيم بالا رفته است.
منبع : iranianchllengers

۱۳۸۷/۰۴/۲۹

خبر جديد از نانگا پاربات

افراد تيم در كمپ 2 بسيار خسته هستند و چادرشان را باد همراه با مواد غذايي و گاز از جا كنده و برده است...
افراد تيم بعد از يك شب ماني در كمپ 3 امروز به كمپ 2 آمدند اما بعد از يك ساعت تلاش روي ابتداي مسير كمپ 2 به 1 مجبور به بازگشت به كمپ 2 شدند مسير يخ زده است و كشيدن طناب ها از زير يخ نياز به زمان و انرژي زيادي دارد.
افراد تيم امشب رابدون امكانات در كمپ 2 سر خواهند كرد.
منبع :iranianchallengers.com
احسان جان ما به تو افتخار مي كنيم

آخرين خبر از نانگا پاربات

پس از صعود تيم نانگاپاربات در ساعت 16 روز پنج شنبه 27/4/87 تيم به علت خرابي هوا شب را در ارتفاع 7300 متري مجبور به بيواك كردن شدند كه خوشبختانه با داشتن پوشاك مناسب بدون هيچ حادثه اي شب سختي را سپري نمودند .
صبح روز جمعه 28/4/87 پس از راه افتادن به سمت كمپ 4 متوجه شدند سامان نعمتي در كنارشان نيست به اميد آنكه او را در كمپ 4 ببينند اما اثري از وي نيافتند تيم تا ساعت16 روز جمعه 28/4/87 به وقت پاكستان در كمپ 4 منتظر ماندن و در ساعت 16:30 با به جا گذاشتن 1 تخته چادر ، بي سيم و مواد غذايي به اميد آنكه او را در كمپ 3 بيابند به طرف پايين حركت كردند . و ساعت 20:30 به كمپ 3 رسيدند باز هم خبري از سامان نبود .
از شنبه 29/4/87 هماهنگي هاي لازم با شركت طرف قرارداد فدراسيون كوهنوردي ج.ا.ا و مسئولين پاكستان و سفارت ايران در پاكستان انجام گرفته شد . متاسفانه به دليل سختي مسير تا به حال سابقه پرواز هلي كوپتر و فرود در اين جبهه و در اين ارتفاع نبوده و موفق به بلند نمودن هلي كوپتر نشديم با تماسهاي مكرر تلفني با بيس كمپ (محمد نوروزي) و نفرات مستقر در كمپ 2 (سهند عقدايي) در ساعت 15:30 امروز 29/4/87 اين اميدواري هست كه سامان نعمتي خود را به يكي از كمپها برساند (توضيح اينكه شب گذشته از بيس كمپ 1 هدلامپ روشن به سمت كمپ 4 مي باشد) و در صدد هستيم يك تيم نجات شامل 2 هاي پورتر توسط هلي كوپتر به ارتفاع اعزام نماييم ضمنا يك تيم شامل خانم خليلي ، آقايان بابازاده ، زكي پور ، پدرام نعمتي(برادر سامان ) شهرام نعمتي (عموي سامان) و وحيد بهرامي از ساعت 10 صبح در محل باشگاه جهت هماهنگيهاي لازم حضور دارند .
كليه تيمهاي حاضر در منطقه بجز محمد نوروزي و چند آشپز بيس كمپ را ترك نموده اند. اعضاي تيم شامل ليلا اسفندياري ، كاظم فريديان ، حسين ابوالحسني ، سهند عقدايي ، احسان پرتويي نيا در سلامتي كامل در كمپ 2 مي باشند. وحيد بهرامي - ساعت 19 مورخ 29/4/87
منبع :سايت باشگاه دماوند

۱۳۸۷/۰۴/۲۸

گزارش دريافتي از صعود تيم نانگا پاربات

اعضاي تيم چهارشنبه شب ساعت22:30 دقيقه از خواب بيدار شده اند و ساعت 00:30 بامداد پنجشنبه حركت خود را به سمت قله آغاز كزده اند.هوا خوب بوده و برخلاف پيش بيني ها ي قبلي تا اواسط روز باد سرعت چنداني نداشته است و از آن به بعد كم كم هوا رو به خرابي گذاشته و بارش شروع شده است.حوالي ساعت 10 صبح بوده كه سامان نعمتي برخلاف تلاش و قدرت بدني بالايي كه تا اين مرحله ي برنامه داشته دچار علائم ارتفاع زدگي و خواب آلودگي مي شود، سرپرست از سامان مي خواهد كه برگردد پايين اما او قبول نمي كند كمي ديگر ادامه مي دهند يك بار كاظم و يك بار احسان داوطلب مي شوند كه از صعود صرف نظر و همراه سامان برگردند پايين اما سامان باز تسليم نمي شود تيم يك ساعت دست از حركت بر مي دارد و بنا مي شود كه همه با هم برگردند پايين، هوا هنوز خوب و روشن بوده و براي رسيدن به كمپ چهار كاملا مساعد... سامان بالاخره تسليم مي شود و قبول مي كند برگردد كمپ چهار به شرطي كه تيم به حركت خود ادامه دهد. وقتي اعضاي تيم به سمت قله حركت مي كنند و از سامان به اندازه ي كافي فاصله مي گيرند متوجه مي شوند كه سامان برخلاف قولش دارد آرام آرام صعود مي كند اما با مكث و ايست ها ي طولاني...كاظم و سهند ساعت 16 عصر ؛حسين و احسان و ليلا بين 16:30 الي 17 روي قله مي ايستند...
از اين ساعت به بعد باد و بارش كه از دو سه ساعت قبل شروع شده بوده شدت مي گيرد ( بعد از ساعت 16:30 ارتباط ما هم با تيم قطع شد و براساس گزارش پشتيباني در بيس كمپ بي سيم ها هم قطع شده بودند.)سامان وقتي مي بيند همه در حال بازگشت هستند به موازات بقيه شروع مي كند به پايين آمدن، ظاهرا بسيار ناراحت بوده از اين كه به علت سرعت كم، زمانِ لازم براي صعود قله را از دست داده است و سعي مي كرده با فاصله ي 20 دقيقه اي از ساير افراد تيم حركت كند و گويا قصد داشته از تيم جدا شود؛ شب را بيواك و روز بعد قله را صعود كندكه با توجه به گزارش هاي هواشناسي اين كار بسيار خطرناك است.با تاريكي هوا بر شدت باد و كولاك هم افزوده شده و شرايط بسيار دشوار و خطرناكي را براي اعضاي تيم رقم زده است به طوري كه كاظم و احسان رفته اند دنبال پيدا كردن چادر ها و با وجود جي پي اس و داشتن جهت، ساعت 2 بعد از نيمه شب موفق شده اند به محل كمپ چهار برسند و ساير افراد را خبر كنند.
بالاخره ساعت 5 صبح سهند و ليلا و حسين كه هر كدام شب سختي را با بيواك در هواي بسيار بد گذرانده اند به چادرها مي رسند اما سامان نمي آيد. افراد تا ساعت 16 به وقت پاكستان در كمپ 4 منتظر سامان مانده اند و در هواي بسيار خراب دنبال رد پا يا خبري از او ، اما در نهايت ساعت 16:30 به وقت پاكستان به سمت كمپ 3 حر كت كرده اند.
اگر سامان بعد از بيواك در ميان صخره ها قصد صعود به قله داشته باشد ريسك بزرگي كرده است. افراد تيم يك چادر با تجهيزات و بي سيم و مواد غذايي در محل كمپ 4 جا گذاشته اند و با هماهنگي هايي كه از طرف سرپرست با بيس كمپ انجام شده است با وجود هواي خراب، دو باربر ارتفاع ماموريت پيدا كرده اند با تجهيزات كامل براي كمك به سامان به سمت كمپ هاي بالا حركت كنند تا بتوانند فردا خود را به كمپ 4 برسانند. خوشبختانه فردا هوا كمي آرام مي گيرد و صبح زود هلي كوپتر با همراهي محمد نوروزي از بيس كمپ گشت زني را آغاز خواهد كرد متاسفانه امشب به علت نامساعد بودن هوا،هلي كوپتر قادر است تا ارتفاع 6000 متري پرواز كند.عادت نداريم و باور نمي كينم كه بايد اين جا خبر نامساعدي بنويسيم چه برسد به دادن ِخبر نگراني از سلامت دوست توانا و هم نوردِ محجوب مان سامان نعمتي...از صميم قلب آرزو مي كنيم با شنيدن خبر سلامتي اش از اين بهت ناباورانه كه سخت آزرده و دل نگران مان كرده بيرون بياييم.هم نوردان و دوستان با تمام وجود، انرژي و توان تان دعا كنيد...
منبع : Iranianchallengers.com

پيام تبريك

پیام تبریک مدیرعامل باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند نانگا زیر پای ایرانیان !
آفرین بر همت والای شیر زن ایرانی
آفرین بر غیرت شش فرزند ایران زمین که پرچم پرافتخار و زیبای میهن را در سخت ترین شرایط جوی که تمام تیم ها دست از کار شسته و راه برگشت در پیش گرفتند بر فراز نانگای سرسخت به اهتزار در آوردند.غیر از این از یک تیم منسجم و مصمم انتظاری نبود.
شهد شیرین این پیروزی گوارایتان باد!
از خداوند منان کمال تشکر را داریم و سجده شکر به جای می آوریم.این صعود را به تمامی اعضای تیم به ویژه سرکار خانم لیلا اسفندیاری ، اعضای باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند ، جناب مهندس کامران کاویان (مدیر عامل محترم شرکت نارون آرا ) ، گروه کوهنوردی خانه کوهنوردان کرج ، گروه کوهنوردی قاجار کردستان و کلیه دوست داران کوهنوردی تبریک عرض می کنم.
مدیرعامل باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند
وحید بهرامی
منبع : سایت باشگاه دماوند

۱۳۸۷/۰۴/۲۷

احسان پرتوي نيا بر روي قله نا نگاپاربا ت

صعود افتخارآميز دومين قله سرسخت جهان - نانگاپاربات - به ارتفاع 8125 متر توسط احسان پرتوي نيا عضو خانه كوهنوردان كرج را به تمامي كوهنوردان ايران تبريك مي گوئيم .

قله نانگا پاربات صعود شد

با توجه به تماس تلفني ٍ احسان و اعضا تيم صعود در ساعت 16 امروز 27 تير 87 قله نانگا پاربات را صعود كردند .اين صعود موفقيت آميزو پر افتخار را به همه كوهنوردان ميهنمان تبريك مي گوئيم .

۱۳۸۷/۰۴/۲۴

تصاويري از قله ونتار - ارتفاع 3810 متر

زمان اجرا : 14 تیر 87
اعضا تیم : اکبر جباری - مهرزاد یزدانی - بهروز جهانگیری - پرویز جباری - حجت اله زرین
روستای کلها -جاده چالوس
چشم انداز قله کهار
قله ونتار

۱۳۸۷/۰۴/۱۹

۱۳۸۷/۰۴/۱۲

غار سراب در اطراف شهر كرد

گزارش از : عليرضا كيايي عضو خانه كوهنوردان كرج

نام غار: سراب
نوع غار : تالاری- آبی
موقعیت جغرافیایی غار : 8 کیلومتری جنوب غربی روستای باباحیدر
طول و عرض جغرافیا یی : N32 18.244 E50 24.460
استان چهارمحال و بختیاری - شهرستان فارسان - دهستان باباحیدر - روستاي اميدآباد
چگونگی دسترسی به غار :
شهرکرد به فارسان : 30 کیلومتر جاده آسفالته مناسب
فارسان به روستای باباحیدر : 13 کیلومتر جاده آسفالته مناسب
روستای باباحیدر به روستای امیدآباد : 5/7 کیلومتر تا انتهای روستا آسفالت
روستای امیدآباد تا ایستگاه پرورش ماهی انتهای جاده ماشین رو : 3 کیلومتر جاده خاکی ماشین رو با هر نوع اتومبیل
ایستگاه پرورش ماهی به دهانه غار سراب : 5/1 کیلومتر مسیر پیاده روی تقریبا مسطح با حدود 100 متر اختلاف ارتفاع از دهانه. در صورت تصمیم به استفاده از اتومبیلهای خطی می توانید با مراجعه به ترمینال آزادی شهرکرد واقع در خیابان دروازه فارسان از این امکان بهره مند شوید . قیمت ، مسیر و نوع اتومبیل به قرار زیر می باشد. شهرکرد - فارسان ، سواری نفری 8000 ریال و مینی بوس نفری 2750 ریال . شهرکرد - بابا حیدر ، سواری ندارد و مینی بوس نفری 3250 ریال . از روستای بابا حیدر تا پرورش ماهی (شیلات) که بعد از روستای امیدآباد می باشد باید از سواری دربست و یا آژانس استفاده نمایید که هزینه هر دستگاه اتومبیل 45000 الی 50000 ریال می باشد.مد نظر داشته باشید که به زبان محلی منطقه معمولا به پرورش ماهی شیلات می گویند. دقت کنید که قیمتها مربوط به سال 1387 شمسی می باشد.
تجهیزات مورد نیاز جهت بازدید غار: جهت بازدید کلیه گذرگاه ها و منافذ غار کلیه تجهیزات صعود و فرود غارنوردي مورد نیاز می باشد و برای کشف ادامه غار نیاز به قایقهای بادی کوچک و احتمالا تجهیزات غواصی مي باشد و جهت بازدید غیر فنی و تفریحی غار می توان با کمترین امکانات نظیر روشنایی و کمی مواد غذایی و البته احتیاط های لازم ،ا ز این طبیعت زیبا بهره مند شد.
مدت زمان لازم جهت بازدید : جهت بازدید کلیه گذرگاها و منافذ غار حداقل 5 ساعت زمان لازم است
عوامل تشکیل دهنده غار: در اثر نفوذ آب در طبقات آهکی
ابعاد دهانه : حدود 120 در 150 سانتيمتر
طول غار از دهانه : حدود 650 متر ( تا محدوده کشف شده غار)
عمق غار از دهانه : حدود 50 متر ( تا محدوده کشف شده غار)
ارتفاع دهانه غار از سطح دریا : حدود 2450 متر
دمای محیط غار : بیرون از آب حدود5/9 و داخل آب حدود 5/7 درجه سانتیگراد
جانوران داخل غار : خفاش - مارمولک و بعضی از انواع حشرات
تاریخ بازديد : 18/03/1387
زبان بومی منطقه : لري
سرپرست ومحقق وگزارشگربرنامه : عليرضا كيايي
اسامی اعضا تيم : كاوه محمدي - داريوش محمدي – رضا يدالهي – عليرضا كيايي
غار سراب در نزدیکی محلی به نام اميدآباد در اطراف شهر کرد واقع است. این غار که چند سالی بیش از کشف آن نمی گذرد نسبتا طویل می باشد و بازدید از آن نیاز به امکانات کوهنوردی و غار نوردی دارد و بهمین خاطر نیز وجهه بکر و وحشی خود را حفظ کرده است. این غار آبی دارای دو تالار بزرگ و مسیر های نسبتا صعب العبور است ولی تنوع مناظر عجیب و جالب آن به شدت بازدید کننده را محو خود می سازد گویی به دنیایی دیگر پا نهاده است .
ورودي غارسراب
ژئومرفلوژی و سیستم توسعه غار سراب: غار سراب در فاصله 8 کیلومتری جنوب غربی روستای باباحیدر از توابع شهرستان فارسان و در شمال شرقی کوه زرآب قرار دارد.غار سراب در آهکهای کرتاسه توسعه پیدا کرده که عمدتا رخساره آهکی و دولومیتی ژوراسیک و در بالای آن مارنهای زرد و قهوه ای رخنمود دارد.دهانه اصلی غار (طبقه دوم) حدود 50 متر بالا تر از چشمه سراب سمت چپ و در ارتفاع حدودا2450 متری قرار دارد و طول شناخته شده غار 650 متر می باشد که در قسمت اعظم طول دالان غار آب جریان دارد و در بعضی از نقاط با تجمعی از آب مواجه هستیم. غار دارای دو طبقه می باشد که بین 15 تا 25 متر اختلاف ارتفاع دارند.طبقه پایین قسمت اصلی غار را شامل می شود که ممکن است طول آن به کیلومترها برسد.جهت اصلی دالان غار شمال غرب تا غرب است .
ورود به يكي از چاه هاي غار
يكي از درياچه هاي غار سراب
الگوهای گذرگاهها در طبقه بالا و در طبقه پایین خطی سینوسی (Sinus Passage) می باشد.مقاطع عرضی گذرگاهها دركروكي ارائه شده اند.در طبقه بالاترین مقاطع تقریبا بیضوی شکل هستند و یا اینکه کف آن از رسوباتی پوشیده شده است که می توان اثر هیدروکیترا در دیواره ها و سقف به صورت لوله هایی طویل با قطر کم و مقطع دایره ای و همچنین اشکال انحلالی بازماندنی مشاهده نمود.در طبقه پایین غار هم اکنون آب جریان دارد به طوری که باعث ایجاد کانیونهایی در طول گذرگاهها شده است. از پدیده های دیگر غار یک گنبد فروشکست در طبقه بالاست که درکف آن بلوکهای سنگی بزرگی دیده می شود و غار نهشته ها نیز به طور پراکنده در هر دو طبقه وجود دارد که شامل استلاکتیتها (چکنده) ، استلاگمیتها (چکیده) ، ستونهای آهکی (Pillar) ، اشکال خوشه انگوری (Botryoided Form) و روانسنگها (Flow Stone) می باشد. نکته قابل توجه دیگر در مورد این غار وجود شن و ماسه های قرمز رنگ در اعماق غار می باشد . لازم به توضیح است که این غار به واسطه دارا بودن تشکیلات کارستیک فراوان از آبگذری فوق العاده ای برخوردار است.
كروكي غارسراب