۱۳۸۸/۰۹/۰۵

گزارش صعود به قله سماموس

زمان اجرا : 22 آبان 88
گزارش از : اکبر جباری
به دنبال اجرای برنامه ای بودم که در آن جنگل ،کوه،دریا،دشت وخلاصه تمام مناظر زیبای طبیعی را یک جا مشاهده کنم.برای رسیدن به این مقصود قله سماموس را انتخاب کردیم.صبح ساعت 8 از کرج حرکت کرده و بعد از عبور از جنگل عباس اباد و ساحل دریای خزر، وارد جاده جنگلی و زیبای جواهرده شدیم که در نهایت پس از طی مسافت 15 کیلومتر ما را به سمت روستایی به همین نام هدایت می کرد . ساعت 3 بعد از ظهر در میدان روستا از مینی بوس پیاده شده و با مرتب کردن وسایل حرکت را آغاز کردیم .
از میدان روستا درجهت غرب گردنه ای قابل مشاهده است که در سالهای اخیر جاده ای خاکی از داخل روستا به ان سمت کشیده اند (البته تا قله این جاده ما را همراهی می کند) . هدف ما برای روز اول رسیدن به گردنه بود ولی به علت زود تاریک شدن هوا در پاییز در منطقه ای مسطح و نزدیک رودخانه چادر ها را برپا کردیم .
به علت بارشهای برف در چند روز قبل هوای سردی در منطقه حاکم بود . شب 12 نفری در یک چادر دور هم نشسته و با صمیمیت خاصی مشغول تهیه شام شدیم وتناول غذا در آن شرایط شور و حال ویژه ای ایجاد کرده بود
صبح بعد از خوردن صبحانه و دیدن طلوع خورشید حرکت را اغاز کرده و بعد از پشت سر گذاشتن یک شیب تند به گردنه و جاده مذکور رسیدیم . حرکت بر روی جاده لذت بخش و بسیار تلخ بود
جاده دو شاخه شده : یکی به سمت قله و دیگری به سمت دیلمان
از دو راهی حرکت را بر روی یال ادامه داده و در ساعت 12 بر روی قله سماموس به ارتفاع3705متر شادی این صعود را با یکدیگر قسمت کردیم . در ان ارتفاع کلبه ای که مدفن یکی از حکمرانان تنکابنی بود جالب توجه بود . مانند اکثر اوقات مسیر فرود همان مسیر صعود بود که با جمع کردن چادرها و وسایل در ساعت 5 بعد از ظهر در میدان شهر سوار وسیله نقلیه شدیم . قشنگ ترین منظره این صعود دیدن قله سر برافراشته دماوند از روی گردنه بود .
نفرات شرکت کننده :
آقایان : غلی غفورزاده ، حسین شایگان ، پرویز جباری ، بهروز جهاتگیری ، مجتبی تقدیمی پور و مهدی رحمانی
خانمها : محمودی ، بورتالاری ، مالکی ، سلیقه و جباری
سرپرست برنلمه : اکبر جباری

۱۳۸۸/۰۸/۲۱

علم كوه - بارگذاري زمستاني

در روز هاي 14 و 15 آبان ماه 88اعضا گروه خانه كوه نوردان كرج طبق برنامه قبلي در قالب دو تيم درروز هاي پنج شنبه و جمعه وارد منطقه شدند . هدف از اين برنامه بارگذاري آذوقه و لوازم فني براي صعود زمستاني بود كه با موفقيت انجام گرديد . منطقه حال و هواي زمستاني داشت كه در موقع برگشت با بدرقه بارش شديد برف همراه شد . با آرزوي موفقيت براي اعضا گروه براي رسيدن به اهدافشان .
اسامي اعضا صعود كننده :
تيم اول : امير مقيمي - رضا مزروعي - امير وفايي نژاد - ابوالفضل عظيمي
تيم دوم : علي غفورزاده - بيژن حيدرزادگان - مجتبي تقديمي پور - جاويد ثروتيان
ميهمان برنامه : خانم آنا فراهاني

۱۳۸۸/۰۸/۱۹

۱۳۸۸/۰۸/۱۶

آشنايي با قله هزاربند و مسيرهاي صعود به آن

قله هزار بند در كيلومتر 60 جاده كرج به چالوس با ارتفاع 3350 متر قرار دارد .قله صخره اي و باابهت هزار بند چنانچه از اسمش پيداست با ديواره ها و صخره هاي باشكوهش از كنار جاده چالوس پيداست .

راههاي دسترسي به قله هزار بند :

مسير جبهه شمالي هزاربند به دليل فني بودن و زيبايي خاصي كه دارد مورد توجه بسياري از كوه نوردان است . براي صعود به قله ازاين جبهه ، در كيلومتر 60 جاده كرج به چالوس قبل از رسيدن به روستاي نسا و گچسر در سمت چپ جاده كنار روستاي حسنك در قراردارد . پس از رسيدن به روستا و پارك ماشين در اول روستا به طرف غرب و در خلاف رودخانه حركت مي كنيم . در انتهاي روستا ودر ابتداي مسير امامزاده ي روستا قرار گرفته كه مكان مناسبي براي آماده شدن جهت صعود است . از چشمه كنار منبع آب روستا كه آشاميدني است ، آب مورد نياز را برداشته و از سمت چپ رودخانه از مسير راه مالرو حركت مي كنيم .

پس ازگذشت يك ساعت پياده روي و پشت سرگذاشتن باغهاي روستا و قبل از رسيدن به تنگه و ديواره هاي بلند ، از شيب تند سمت چپ به طرف قله كه قسمتي از آن پيداست به راه خود ادامه مي دهيم . بعد از شيب تند به منطقه نسبتا مسطحي رسيده كه مسير را مايل به سمت چپ ادامه داده و به اوايل يكي از يال ها مي رسيم . در مسير يال در چندين جا مسيرهاي سنگي را پشت سر مي گذاريم و پس از يك ساعت به چند درخت اورس بزرگ رسيده ، تراورسي را به سمت راست خواهيم داشت .

از اينجا به بعد بيشتر مسير درگيري با سنگ است كه پس از رد كردن دهليز طولاني و پرشيبي ( براي صعوداين دهليز در زمستان احتياج به نصب طناب ثابت دارد ) مسير به سمت چپ پيچيده و از روي يال سنگي و بعد از چندين بار فراز و نشيبي تند و سخت تا قله ادامه مي يابد . به علت حجم زياد برف درزمستان و بهمني بودن مسير صعود قله نياز به مطالعه و دقت بيشتر دارد .يك تيم از خانه كوه نوردان كرج در سال 78 موفق به صعود زمستاني اين جبهه گرديد .

مسير جبهه جنوبي : براي صعود قله ازاين جبهه بايد قبل از رسيدن به روستاي حسنك در از جاده سمت چپ به طرف روستاي همه جا مي رويم . اين روستا در پايين قله قرار گرفته و صعود قله از اين جبهه به علت ديواره اي بودن و در بعضي نقاط ريزشي بودن، احتياج به صرف وقت بيشتر و حمايت هاي لازم را دارد . پس از گذشتن از روستا مسير مالرو سمت راست رودخانه را به طرف غرب ادامه داده و بعد از 2 ساعت پياده روي و پشت سر گذاشتن باغ ها به زير ديواره ها مي رسيم . پس از صعود از چندين ديواره كوتاه مي توان از كنار شن اسكي پرشيب وطولاني پس از صرف 3 ساعت زمان خود را به قله رساند .

مسير جبهه غربي : براي صعود اين جبهه بايد به گردنه قله كرچان و هزاربند رسيد . براي رسيدن به گردنه هم مي توان از روستاي حسنك در و از مسير دره جبهه شمالي خود را با صرف 3 ساعت زمان به آنجا رساند ( در زمستان به علت بهمني بودن مسير قابل صعود نيست ) و هم مي توان از روستاي كياسر در جاده چالوس پس از صرف 3ساعت زمان خود را به گردنه رساند . از گردنه به بعد يال اصلي قله مانند برج بلندي قرارگرفته كه براي صعود قله از اين مسير احتياج به طناب ولوازم فني صعود است كه مي توان با صرف 3 الي 4 ساعت قله را صعود كرد . صعود اين يال در زمستان از برنامه هاي سنگين خواهد بود .

مسير جبهه شرقي : از مسيرهاي راحت براي دسترسي به قله است كه مي توان از روستاي حسنك در قله را صعود كرد .